Přeskočit na obsah
Po „přichyceném“ víčku přichází nový trend u plastových lahví: jaká bude velká změna

Po „přichyceném“ víčku přichází nový trend u plastových lahví: jaká bude velká změna

Většině spotřebitelů v Česku chvíli trvalo, než si zvykli na víčko, které se od plastové láhve s vodou neodděluje. Teď ale přichází další změna: bývá vnímaná jako méně otravná, зато je mnohem viditelnější na první pohled.

Evropská unie dál zpřísňuje pravidla pro jednorázové plasty a tentokrát se důraz přesouvá na samotný materiál lahve. Pro český trh to znamená totéž jako pro ostatní země EU: mění se požadavky na složení plastu.

Od roku 2025 musí plastové lahve obsahovat alespoň 25 % recyklovaného plastu. Od roku 2030 se však tento podíl zvyšuje na 30 %, jak stanoví příslušná evropská směrnice.

Co se u lahví změní

Po „přichyceném“ víčku přichází nový trend u plastových lahví: jaká bude velká změna

Rozdíl nebude „v malém písmu“, ale bude vidět na první pohled. Lahve s vyšším podílem recyklovaného plastu rPET často nemají stejnou čirost jako ty, které jsou vyrobené z primárního materiálu.

Výsledkem je plast, který působí více zakaleně a méně leskle. Důvod je čistě technický. Recyklovaný plast prochází jinými procesy zpracování, které ovlivňují vzhled, ale ne funkčnost. Lahev zůstává pevná a při dodržení norem také bezpečná.

Hlavním cílem Evropské unie je snížit plastové znečištění. V ekologických materiálech a osvětových kampaních v Česku (stejně jako v celé Evropě) se často zdůrazňuje, že jednorázové plasty tvoří významnou část odpadu, který se nakonec dostává do moří a oceánů, a lahve od vody a limonád patří mezi nejčastější nálezy.

Mění se vzhled, ne kvalita

Nejčastější otázka spotřebitelů se týká bezpečnosti a chuti. Postoj regulačních orgánů se obvykle formuluje podobně: voda a nealkoholické nápoje by kvůli přechodu na rPET neměly měnit chuť a samotné lahve zůstávají bezpečné, pokud se dodržuje kontrola kvality a předepsané postupy.

Jinými slovy, „zakalenější“ vzhled není známkou horší kvality, ale známkou vyššího podílu recyklovaného materiálu. Navíc si výrobci a prodejci často myslí, že tato vizuální změna může působit pozitivně: odlišný vzhled bude spotřebiteli připomínat, že produkt má menší ekologickou stopu.